چرا سلام بمبئی رکورد فروش آغازین فیلم های ایرانی را شکست؟

گروه سینما و تلویزیون: سلام بمبئی ساخته قربان محمد پوردرهفته اول نمایش خود موفق شد آمارهای فروش سینمای ایران را جابجا کند. فیلم با فروش پانصد میلیونی خود در روز اول رکورد « فروشنده » را هم شکست و در دو روز اول مرز یک میلیارد تومان را هم رد کرد.

عوامل متعددی را می توان در فروش این فیلم دخیل دانست: حضور ستاره های تجاری سینما و موسیقی ایران ( محمد رضا گلزار و بنیامین )،استفاده از المانهای سینمای هند و حضور ستاره های بالیوودی (دیا میرزا)،علاقه مفرط تماشاگران ایرانی به سینمای هند،خط داستانی ساده و استفاده از موسیقی و فضای شاد.

طالبی نژاد : فروش سلام بمبئی اصلا عجیب نیست
احمدطالبی نژاد منتقد سینما و سازنده فیلم « موج نو » درگفت وگو با ابتکار با بیان اینکه فیلم را هنوز ندیده است، اعلام کرد: فروش این فیلم را می شود از نظرگاه های مختلفی بررسی کرد. اول اینکه جامعه ما در حال حاضر به شدت خسته و عصبی است. توده تماشاگران احتیاج دارند ساعاتی به تماشای فیلمهایی بنشینند که از زندگی روزمره شان فاصله داشته باشد. سینمای رویا پرور عامه پسند جواب این نیاز را به آنها می دهد.
مسلما فیلم با استفاده از جذابیت های سینمای هند و آواز و موسیقی توانسته است تماشاگر عام ما را راضی کند. این امر در تاریخ سینمای ما مسبوق به سابقه است. مثلا گنج قارون هم بر اساس فاکتورهای سینمای هند ساخته شده بود. حتی فردین در صحنه هایی از فیلم لباس هندی می پوشید و تماشاگر هم از این امر استقبال می کرد. فروش بالای « سلام بمبئی» را به هیچ وجه بد نمی دانم. فروش چنین فیلم هایی به سینمای ایران کمک می کند. تماشاگر انبوه هم احتیاج به خوراک دارد و این فیلم می تواند نیاز آنها را بر آورده کند. این امر را نباید به حساب نادانی تماشاگر ایرانی بگذاریم. همین تماشاگر از فیلم « فروشنده » اصغر فرهادی هم استقبال کرده و نشان داده برای فیلم خوب ارزش قائل است. طالبی نژاد افزود: امیدوارم فروش چنین فیلم هایی ادامه پیدا کند و این جریان مستمر باشد تا چرخه سینمای ایران بچرخد و فیلمسازان فرهیخته بتوانند در آینده از این وضعیت سود ببرند و بتوانند فیلمهای خودشان را بسازند.

حاشیه های فروش بالای « سلام بمبئی »
فروش بالای « سلام بمبئی » در رزوهای اخیر باعث واکنش های زیادی شده است . فارس در بخشی از مطلبی که راجع به این فیلم منتشر کرد، نوشت: «مدیران حوزه هنری که مدعی تحکیم خانواده هستند بهتر است در یکی از سالن های نمایش دهنده این فیلم حاضر شوند تا ببینند بعد از صحنه های عاشقانه و رقص در سالن سینما چه هیجانی به مخاطب القاء می شود به گونه ای که سالن داران مجبور هستند چراغ های داخل سالن را روشن کنند. با نمایش فیلم «سلام بمبئی» پس از سی و هشت سال از پیروزی انقلاب درسینماها ، بار دیگر شاهد فیلمفارسی از جنس رقص وکاباره ای آن هستیم و با ارائه گسترده سینما به این اثر شاهد عقب گرد سینما و علاقه به فیلمفارسی هستیم ! »

در پی این مطلب تهیه کننده فیلم «جواد نوروز بیگی» به این مطلب واکنش نشان داد.جواد نوروزبیگی، منتشر کننده این مطلب را به خاطر «دروغگوی بزرگ» خواندن و درباره چراغ های روشن در زمان نمایش فیلم و بازگشت به سینمای کاباره ای گفته است: «این دروغ بزرگ رسانه ای است که می خواهد با ایجاد جو برای فیلم حاشیه درست کند. از قول من بنویسید: این دروغ بزرگ آن رسانه است». این تهیه کننده با اشاره به این که خودش چندین بار در سالن های متفاوت «سلام بمبئی» را با مردم دیده، به انتشارکنندگان نقل پیشنهاد جالبی هم داده است: «هرگز با چنین صحنه هایی مواجه نشدم. نمی دانم بر چه مبنایی این ادعای دروغین را مطرح کرده اند و می خواهم به آن ها پیشنهاد بدهم همراه باهم فیلم را در سالن های متفاوت تماشا کنیم تا باورشان شود که چنین چیزی واقعیت ندارد و یک تصور غلط است .»

جعفری نژاد: نتیجه فیلمهای پر فروش ایجاد صنعت سینما نیست
شهرام جعفری نژاد کارشناس سینما هم که طی این سالها با انتشار مجله « صنعت سینما » در باره صنعتی شدن سینمای ایران اقدام های موثری انجام داد ، در پاسخ به ابتکار راجع به فروش « سلام بمبئی» گفت: فروش بالای این فیلمها لزوما منجر به ایجاد صنعت سینمای ایران نمی شود.
حلقه مفقوده تشکیل نشدن صنعت سینمای ایران، عملکرد ضعیف مدیران سینمایی در طول تاریخ است. آنها باید صنعت سینمای ایران را ایجاد می کردند . در واقع ما در تمام این سالها چوب سیاست های اشتباه مدیران را خورده ایم.
وی افزود: من فروش بالای چنین فیلم هایی را مثبت ارزیابی می کنم به شرط آنکه این گونه فیلم ها ساختار مناسبی داشته باشند و بتوانند در کنار حفظ ویژگی های عامه پسند، باعث تنزل سلیقه مخاطبان نشوند.
به هر حال توده مخاطبان سینمای ایران مثل هر جای دنیا به چنین فیلم هایی احتیاج دارند و فروش فیلم با توجه به ویژگی هایی چون حضور ستاره های سینمای ایران و هند اصلا عجیب نیست و باید هم این طور باشد.

نتیجه گیری : تقویت کردن سینمای تجاری استاندارد
به هر حال «سلام بمبئی» با وجود همه این حاشیه ها همچنان خوب می فروشد. این فروش بالا می تواند به سینمای ایران کمک کند. به شرط آنکه پول این فروش در چرخه سینمای ایران قرار بگیرد و با فکر و برنامه ریزی درست به پروژه های بین المللی بعدی سینمای ایران کمک کند.
سینمای ایران در تمام این سالها از نظر جنبه های هنری موفقیت های فراوانی داشته است. اگر بتواند در سطح منطقه و جهان در زمینه تولید فیلمهای تجاری خوش ساخت هم موفق عمل کند ، ساختار صنعتی پیدا می کند و می تواند گامهای بزرگی برای ترویج فرهنگ ایرانی در جهان بردارد.
reza golzar – hello mumbai



نظر شما چیه ؟


کد امنیتی *


نظرات شما بعد از تایید در سایت نشان داده می شود.
۱- در دیدگاه های خود از کلمات زشت یا رکیک استفاده نکنید!
۲- لینک و تبلیغ دیگر سایتها (هر لینکی) در دیدگاه ها، حذف میشود.
۳- لطفا در صورت امکان دیدگاهتان را در بخش مربوطه بنویسید.
۴- از گذاشتن مطالب نامربوط شبیه به جوک، طالع بینی و شعر در دیدگاه ها خودداری کنید.
5- سوالات شخصی از نویسنده یا کاربران فقط با رضایت خودشان پاسخ داده می شود.
در صورت رعایت نکردن موارد بالا حق این را داریم که دیدگاهتان را منتشر نکنیم!
دوستانی که با نام کاربری خود وارد سایت شدند نیازی به وارد کردن ایمیل در بخش نظرات ندارند
و باقی دوستان باید ایمیل خود را وارد کنند تا نظرشان ثبت شود.
برای ثبت نام در سایت از این لینک استفاده کنید.