واکنش پدرام علیزاده به سخنان علی سرابی

واکنش پدرام علیزاده به سخنان علی سرابیreza golzar - khoshksali

روزنامه شرق: شنبه، ششم آذر گفت‌وگویی با علی سرابی، ‌بازیگر فیلم «خشکسالی و دروغ»، در صفحه سینما  منتشر کردیم که در آن این بازیگر مطالبی را درباره کارگردانی فیلم مطرح کرده بود. در پی آن پدرام علیزاده، در پاسخ به آن مطالب متنی را به دفتر روزنامه ارسال کرد که می‌خوانید: «همیشه علنی‌کردن اختلافاتِ یک همکاری مشترک که با نظرات مختلف شکل می‌گیرد تا به ثمر بنشیند، کار بى‌حاصلى است. به‌هیچ‌وجه قصد نداشتم جواب بازیگر فیلم خشکسالی و دروغ را که در مدت اخیر بدون دانش کافی گفت‌وگوهایى علیه فیلم انجام داد بدهم اما متأسفانه ایشان بر انتقاداتِ کوته‌بینانه خود اصرار دارد و این مصاحبه‌ها را نه‌تنها علیه من، بلکه علیه دیگر عوامل فیلم هم که بیش از ایشان براى به‌ثمررسیدن فیلم تلاش کرده‌اند، ادامه می‌دهد. از آنجا که ممکن است سکوت من مهری بر تأیید حرف‌های ایشان باشد، لازم دانستم تا چند نکته را ذکر کنم:
اول؛ علی سرابی به‌هیچ‌وجه گزینه اول من برای ایفای نقش امید در فیلم نبود. اما به دلیل اصرارهای محمد یعقوبی و اعتمادی که به ایشان داشتم و البته دیدن توانایی‌های بازیگری ایشان در تئاتر، قبول کردم تا نقش اصلی فیلم را به ایشان بسپارم. نگاهى به سابقه ایشان در سینما نشان مى‌دهد چنین فرصت و اعتمادى را تا قبل از این در اختیار نداشتند و فقط در نقش‌های کوتاه از ایشان در سینما استفاده شده بود؛ ولی من این موقعیت بزرگ را براى او فراهم کردم اما حیف که اخلاق حرفه‌ای و حدود یک بازیگر درجه‌یک را نمی‌شناخت و نمی‌شناسد و همین هم باعث شده تا امروز که از چهل‌سالگی عبور کرده هنوز جایى هم‌پاى تئاتر در سینما نداشته باشد؛ آن‌هم باوجود همه توانایى‌ها و استعدادى که دارد. او نتوانست از این موقعیت بی‌نظیری که در این فیلم برایش فراهم شد، استفاده درست کند که خود را در سینما تثبیت نماید.
دوم؛ متأسفانه ایشان درک صحیح و درستی از امورِ پس تولید در سینما و به‌ویژه تدوین ندارند و نمی‌دانند که بعد از اتمام فیلم‌برداری دیگر این جملات و فیلم‌نامه نیستند که سرنوشت فیلم را مى‌سازند بلکه مصالحِ صوتى و بصرىِ فراهم‌شده در مرحله فیلم‌بردارى‌اند که در دستانِ تدوین‌گر و صداگذار و طىِ فرایندِ سخت، حساس و گاه طولانى، به فیلم سروشکل مى‌دهند. ایشان مطلع نیستند که در این مرحله تمام تلاش بر این است که حتى کوچک‌ترین ایراداتِ کار از اشکالاتِ کارگردان، نویسنده و بازیگر گرفته تا جزئى‌ترین اشکالاتِ کارِ عوامل دیگر به بهترین شکل ویرایش شوند. به طورِ مشخص، در مورد یکی دیگر از بازیگرانِ این فیلم هم تلاش زیادى صورت گرفت تا بازى‌شان کنترل و تا حد امکان با بازى‌هاى دیگر یک‌دست شود؛ هرچند که در نهایت هم با توجه به عدم همکارى ایشان در مرحله صداگذارى بازهم انتقاداتى به بازى‌شان وارد است. مقوله‌ای مثل راف‌کات و فاین‌کات کاملا برای آقاى سرابى ناآشناست و گمان می‌‌برند هرآنچه ضبط شده، به همان شکلِ خام باید در فیلمِ اصلى مورد استفاده قرار بگیرد. انگار که از این منظر، میان یک ویدیوى ضبط‌شده از اجراى صحنه‌اىِ یک نمایش و یک فیلم سینمایى تفاوتى قائل نیستند. متأسفانه تمام دغدغه ایشان در دورانى که مراحل مهمِ تدوین و صداگذارى طى مى‌شد، این بود که نامشان در عنوان‌بندى قبل از نامِ آقاى گلزار قید شود.
سوم؛ فیلم خشکسالی و دروغ صاحب یک فیلم‌نامه مفصل و طولانى بود. هرچند ما در پیش‌تولید و تمرین‌ها توانستیم بخش‌هایی را ویرایش کنیم، اما تصمیمِ جمعى با نویسنده و گروه بازیگران برآن شد که تمام صحنه‌ها را فیلمبرداری کنیم و در زمان مونتاژ، با مشورتِ تدوینگر، تصمیم نهایی را درباره برخى سکانس‌ها بگیریم. زمان اولین راف‌کاتِ فیلم ١۴٠ دقیقه بود که در زمان حضور آقای یعقوبی در ایران ٢٠ دقیقه از این زمان را قبل از شروعِ انجامِ فاین‌کاتِ اول، کاهش دادیم. اما همچنان به عقیده بنده و تدوینگر، این نسخه فیلم، سکانس‌ها و پلان‌های زیادی داشت که در روند قصه تأثیرگذار نبودند. درواقع با حجم زیادى از دیالوگ و موضوعات طرف بودیم که در روندِ داستان مؤثر نبودند و داستانِ فیلم را کاملا از ریتم مى‌انداختند. براى همه عواملِ حرفه‌اى سینما روشن است که تعدیل و اعمال تغییرات در فیلم با هدفِ بهبود داستان و حس‌وحالِ فیلم، طىِ مرحله تدوین و دیگر مراحل پس‌تولید اتفاقات معمولی و همیشگی در روند ساختِ یک اثر سینمایى است. درواقع کمک به فیلم و داستان و بازى‌ها در مرحله تدوین همان‌قدر در سینما بدیهى و لازم است که مرحله تمرین با بازیگران در هنرِ تئاتر. اما روندِ انجامِ این امورِ حیاتى، برای نویسنده و آقای سرابی بسیار تعجب‌برانگیز بود تا جایی که – حتى قبل از تماشاىِ فیلم – شروع به انتقاد از من و عوامل دیگرِ فیلم بکنند که این قطعا دلیلى جز شناخت نادرست ایشان از هنر سینما ندارد.

چهارم؛ متأسفانه آقای سرابی آن‌قدر با سینما و مسائل پیرامون آن غریبه هستند که ممیزی‌هاى وارده به فیلم را هم حذفیات من و تدوینگر قلمداد می‌‌کنند. نسخه نهاییِ فیلم که براى دریافت پروانه نمایش به ارشاد تحویل داده شد ۹۹ دقیقه بود که متأسفانه ۹ دقیقه از فیلم که اکثریت آن مربوط به سکانس تختخواب بود به انضمام ۴٨ مورد اصلاحیه دیگر که از تغییر دیالوگ‌ها، کلمات، حذف پلان‌ها و موسیقی‌ها همه سانسورهای فیلم ما بود و خوشبختانه موفق شدیم سه سکانس اصلی فیلم یعنی سکانس تختخواب، سکانس حضور میترا در خانه آرش و سکانس میهمانی را که قرار بود به صورت کامل از فیلم حذف شوند نجات دهیم و فقط با تغییراتی جزئی مانند حذف جوک میترا از سکانس میهمانی که آقای سرابی من را به‌خاطر آن مؤاخذه می‌‌کند، این سکانس‌ها را حفظ کنیم.
میثم مولایی، تدوینگر فیلم که مورد نقد نابخردانه ایشان قرار می‌‌گیرد، با سختى و تلاشِ زیاد ریتم فوق‌العاده و حیرت‌انگیزی به فیلم بخشید و با وجود سانسورهای بی‌شمار فیلم، انسجام و نحوه روایت داستان را به بهترین شکل ممکن حفظ نمود که اگر فیلم در جشنواره می‌‌بود قطعا کارِ پرزحمت ایشان در سروسامان‌دادن به روایت و داستانِ فیلم و حفظِ یک‌دستىِ بازى بازیگران، بیش از حال مورد توجه قرار مى‌گرفت.
پنجم؛ این فیلم تا امروز در ۹ جشنواره جهانی و دو جشنواره فیلم‌های ایرانی پذیرفته‌ شده که نشانه اعتبار و وجه غالبِ هنریِ آن است که اگر اعتماد من به نظر نویسنده فیلم نبود و نسخه طولانی‌تر فیلم به جشنواره‌های الف دنیا فرستاده نمى‌شد، شاید شانس حضور در آن جشنواره‌ها را هم داشتیم.
ششم؛ این فیلم نه‌تنها از نظر هنری متعلق به من و دیگر عوامل سازنده آن است بلکه از لحاظ مادی هم اکثریت سهام فیلم متعلق به من است. جالب این‌جاست که همسر آقای سرابی هم در بخش مادىِ فیلم با من شریک هستند. اما زمانى که فیلم در ارشاد به مشکلاتِ ممیزى برخورد و از جشنواره کنار گذاشته شد، آقای سرابی من را تشویق به انتشار دی‌وی‌دی فیلم نمودند! گویا اصلا سرمایه من که هیچ، سرمایه همسرشان هم برایشان مهم نبود که به هوا برود. در مورد انتخاب بازیگران هم که آقای سرابی موافق انتخاب آقای گلزار نبودند خوشبختانه من نگذاشتم که یک کست ناشناخته در فیلم باشد که اگر این چنین مى‌شد شک نکنید که نمایش عمومى فیلم بسیار مشکل می‌‌شد. بدون‌شک حضور محمدرضا گلزار که یک بازیگر صددرصد حرفه‌ای است و کار با ایشان بسیار ساده اما با آقای سرابی سخت و زمان‌بر بود، بسیار به ما کمک کرد. این از شناخت ناکافی ایشان به مقوله پخش و اکران است که حتی در مورد تیزر فیلم هم بر من خرده می‌‌گیرند. قطعا در تیزر و آنونس یک فیلم سینمایى باید جذابیت‌هایی موجود باشد تا بتوان تماشاچی را جذب به دیدن آن فیلم کرد.
البته تمام صحبت‌های من آن‌قدر بدیهی و برای اهالى سینما تکراری است که قطعا همه متعجب می‌‌شوند از این توضیحات.
متأسفانه این شکل اعتراضاتِ آقای سرابی تکراری است. اختلافات ایشان با کارگردان‌های مختلفی در تئاتر هم بر کسی پوشیده نیست. از جمله محمد رحمانیان کارگردان بزرگ تئاتر که سال قبل ایشان را از فیلم سینمایی خود هم کنار گذاشت و ایشان حتی در مورد نسخه دی‌وی‌دی نمایشی که در آن بازی کرده بود هم به کارگردان اعتراض داشت.
نکته دیگر آنکه قطعا فروش این فیلم و هر فیلم دیگری که بسازم برای من و تهیه‌کننده‌ام که از طرف ایشان متهم به تجاری‌بودن می‌‌شویم مهم است. ما به سینمای مستقل وابسته هستیم و با سرمایه خودمان فیلم می‌‌سازیم. پس فروش بسیار مهم بوده و هست و همیشه تلاش خواهم کرد تا فیلم‌هایم با مخاطب گسترده روبه‌رو شود و راضی از سالن بیرون بروند. پس اگر ایشان من را متهم به این موضوع می‌‌کنند که وجه اقتصادی فیلم هم علاوه بر وجوهِ هنریِ آن برای من مهم بوده، قطعا این مورد را درست فهمیده‌اند.
خشکسالى و دروغ، با بی‌مهری از جشنواره کنار گذاشته شد و مورد سانسور فراوانی قرار گرفت. با تحریمِ غیرقانونىِ حوزه هنرى یکصد سالن سینما را در سراسر کشور از دست داد و اجازه هیچ‌گونه تبلیغاتی به فیلم داده نشد. به خاطر پخش چند تیزر از ماهواره یک هفته ما را تهدید به پایین‌کشیدن فیلم از پرده کردند. در تمامی موارد هم، هم‌صنفان ما در خانه سینما فقط سکوت کردند و در نهایت می‌‌بینیم که نویسنده و بازیگر فیلم هم از روى شناخت اندکى که از کار در سینما دارند، به گروه مقابله‌کنندگان با فیلم می‌‌پیوندند. با این وضعیت، فروشِ نزدیک به سه میلیارد تومان قطعا فوق‌العاده و حیرت‌انگیز بوده و با همه این موارد می‌‌بینیم که خشکسالی و دروغ امسال در بین فیلم‌های پرفروش سینمای ایران قرار می‌‌گیرد که این نشانگر موفقیت این فیلم از لحاظ تجاری هم می‌‌باشد».




نظر شما چیه ؟


کد امنیتی *


نظرات شما بعد از تایید در سایت نشان داده می شود.
۱- در دیدگاه های خود از کلمات زشت یا رکیک استفاده نکنید!
۲- لینک و تبلیغ دیگر سایتها (هر لینکی) در دیدگاه ها، حذف میشود.
۳- لطفا در صورت امکان دیدگاهتان را در بخش مربوطه بنویسید.
۴- از گذاشتن مطالب نامربوط شبیه به جوک، طالع بینی و شعر در دیدگاه ها خودداری کنید.
5- سوالات شخصی از نویسنده یا کاربران فقط با رضایت خودشان پاسخ داده می شود.
در صورت رعایت نکردن موارد بالا حق این را داریم که دیدگاهتان را منتشر نکنیم!
دوستانی که با نام کاربری خود وارد سایت شدند نیازی به وارد کردن ایمیل در بخش نظرات ندارند
و باقی دوستان باید ایمیل خود را وارد کنند تا نظرشان ثبت شود.
برای ثبت نام در سایت از این لینک استفاده کنید.