«مادر قلب اتمی» یک فیلم معاصر

«مادر قلب اتمی» یک فیلم معاصر است. فیلمی که از جهان اخروی، انرژی هسته‌ای، سلاح کشتار جمعی، صدام، پول، خانواده و… می‌گوید و جوانانی را غوطه‌ور در اغتشاشات ذهنی‌شان نشانمان می‌دهد که سعی در فرار از کارناوالی وحشتی دارند که به آن دعوت شده‌اند.

۱/ تم فیلم

«مادر قلب اتمی» به آشنایی دو دختر جوان، نوبهار (پگاه آهنگرانی) و آرینه (ترانه علیدوستی) پس از یک پارتی شبانه، با مردی ناشناس (محمدرضا گلزار) می‌پردازد. آشنایی‌ای که باعث وحشت و تعقیب و گریز می‌شود. موضوعی جذاب و پرکشش برای دنبال کردن ادامه‌ی فیلم و البته ادامه‌ی این مطلب!

۲/ ژانر فیلم

دومین ساخته‌ی علی احمدزاده، درامی ماجراجویانه است که تماشاگرانش را در سفر مرموز و شاید خیالی شخصیت‌هایش همراه می‌کند. سفری که مقصد نامشخصی دارد و در بطن داستان فانتزی و سوررئال خود، به شکلی کنایی دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی و اقصادی نسل جوان را از درون ذهنیت مغشوش دو دختر بازگو می‌کند.

۳/ کارگردان فیلم

نویسنده و کارگردان دو فیلم «مهمونی کامی» و «مادر قلب اتمی» از سال‌ها پیش فعالیت خود را در زمینه هنر و سینما آغاز کرد. علی احمدزاده، کارگردان جسوری است که با توقیف فیلم اولش آن را در فضای مجازی منتشر کرد و با ساخت «مادر قلب اتمی» نشان داد، نگاه متفاوتی را در سینما جستجو می‌کند که شاید به مذاق خیلی از مخاطبین پر و پا قرص سینمای ایران خوش نیاید و یا بالعکس.

۴/ نکته برجسته فیلم

نکته برجسته «مادر قلب اتمی» حرکت فیلم بر روی مرز باریک واقعیت و خیال، بدون استفاده از امکانات جلوه‌های بصری است. فیلم با یک فیلمبرداری کاملا واقعگرایانه، فضایی به شدت عجیب و تا حدودی فانتزی را نشانمان می‌دهد که باعث می‌شود تا انتها همراهش بمانیم. این فیلم در ارائه یک فضای فراواقع‌گرا با حال و هوای فانتزی نمره‌ی قابل قبولی می‌گیرد.

۵/ رخداد اصلی فیلم

درام عجیب علی احمدزاده با سرخوشی سه جوان آغاز می‌شود و با ورود مردی ناشناس ماجراجویی‌هایش رخ می‌نماید. کسی که با ظاهر آراسته و خوشایندش در میانه‌‌ی نیمه‌ی اول فیلم، وارد قصه می‌شود تا شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌مان را از دردسری کوچک نجات دهد. اما ملاقات با او و قصدش از تعقیب شخصیت‌های داستان به رخداد اصلی فیلم بدل می‌شود.

۶/ نوستالژی فیلم

نام فیلم «مادر قلب اتمی» از آلبوم (Atom Heart Mother) گروه پینک فلوید گرفته شده است. در فیلم زمانی که کامی خواب عجیبش را برای دوستانش تعریف می‌کند، به آن اشاره می‌شود. جالب است بدانید که گروه پینک فلوید، عنوان این آلبوم را از یکی از سر مقاله‌های یک روزنامه انگلیسی انتخاب کردند که محتوای آن راجع به زن حامله‌ای بود که برای اولین بار در دنیا حاضر به پذیرفتن پیوند قلب مصنوعی شده بود. در جایی از فیلم نیز آرینه اشاره می‌کند که قرار است مادرش در خارج از ایران قلبش را عمل کند. حال این که این موضوع آگاهانه با نام فیلم در ارتباط است (؟)، موردی است که می‌شود به آن فکر کرد.

۷/ پرسش‌های فیلم

با رسیدن به نیمه‌ی دوم «مادر قلب اتمی» پرسش‌های بسیاری ذهنتان را مغشوش خواهد کرد. پرسش‌هایی که بذر آن‌ها در نیمه اول در ذهنتان کاشته شده است. مانند این که مرد ناشناس کیست؟ دلیل سکانس ملاقات او با صدام چیست؟ اگر موجودی ماورایی است چرا با استفاده از قدرت ماورایی‌اش ماموریتش را به انجام نمی‌رساند؟ تمام این سوالات می‌تواند همچنان به دنبال جواب منطقی باشند، اگر علی احمدزاده از ابتدا با زبان واقعیت با مخاطب حرف می‌زد. اما فیلمی که از همان ابتدا به عنوان مثال، با خواب عجیب کامی نوید یک فیلم عجیب را می‌دهد، و با پراکنده‌گویی‌هایی بین سه شخصیتی که از پارتی شبانه آمده‌اند و از همان ابتدا نشان داده می‌شود که هوشیاری درستی ندارند، تجربه‌ی فضای فانتزی‌ای را به ما می‌دهد که نمی‌توان توقع رسیدن به پاسخ‌های منطقی را از آن داشت.

۸/ ساختار فیلم

فیلم با ساختاری خطی شروع می‌شود اما از هنگامی که اتومبیل آرینه (در حالی که در مسیری ورود ممنوع در حال حرکت است)، با اتومبیل دیگری تصادف می‌کند، و سر و کله‌ی جنتلمن مرموز فیلم پیدا می‌شود، شخصیت‌ها دور باطل و مسیرهای تکراری‌ای را طی می‌کنند که انگار قرار نیست هرگز تمام شود. ساختار غیرخطی فیلم از این نقطه آغاز می‌شود و تا انتها ادامه می‌یابد.

۹/ المان‌های فیلم

«مادر قلب اتمی» فیلمی نمادین است. از خواب عجیب کامی در ابتدای فیلم تا ملاقات با صدام، عدم پرداخت پول نقد توسط عابربانک به دلیل واریز کردن یارانه‌ها، عینک آفتابی کامی که در تمام طول شب بر چشم دارد، مسیر ورود ممنوعی که اتومبیل در آن حرکت می‌کند و… اما پررنگ‌ترین المان فیلم چیست؟ بیشتر سکانس‌های «مادر قلب اتمی» در درون اتومبیل آرینه می‌گذرد. اتومبیلی که مانند یک سفینه در زمان سفر می‌کند و مشخص نیست مقصد نهایی‌اش کجا خواهد بود. محدود بودن لوکیشن فیلم به اتومبیلی که از ابتدا تا انتها در حرکت است، به مثابه‌ی گرفتار شدن شخصیت‌های فیلم در فضایی سیال است. دیگر حتی نمی‌شود اذعان داشت که شهر مورد نظر «مادر قلب اتمی» همان گونه که در فیلم بیان می‌شود، تهران است. نه! «مادر قلب اتمی» فراتر از مکان و زمان مشخص، در ذهن شخصیت‌ها جریان دارد.

۱۰/ برگ آس فیلم

فیلم «مادر قلب اتمی» بازی‌های خوب و به جایی دارد. محمدرضا گلزار شاید برای اولین‌بار است که بازی‌اش در یک فیلم اتفاق خوشایندی محسوب می‌شود و جذابیت خاص خودش را دارد. ‌ترانه علیدوستی نیز بازی متفاوتی در نقش آرینه ارائه داده است. اما هیچکدام از این موارد برگ آس «مادر قلب اتمی» محسوب نمی‌شود. این درام ماجراجویانه فیلمی جسورانه است که صراحت در نشان دادن ایده‌های تصویری‌اش از صراحت کلامش فراتر است. به عنوان مثال این که ما ببینیم شخصی، دو دختر را مجبور می‌کند تا او را به محل قرار ملاقاتش با صدام ببرند، آن هم در همین تهران، و این سکانس به مرز کمدی کشیده نشود، برگ آس نه، اما از جسارت‌های جذاب فیلم شمرده می‌شود.

۱۱/ تاثیر فیلم

«مادر قلب اتمی» یک فیلم معاصر است. فیلمی که از جهان اخروی، انرژی هسته‌ای، سلاح کشتار جمعی، صدام، پول، خانواده و… می‌گوید و جوانانی را غوطه‌ور در اغتشاشات ذهنی‌شان نشانمان می‌دهد که سعی در فرار از کارناوالی وحشتی دارند که به آن دعوت شده‌اند.




نظر شما چیه ؟


کد امنیتی *


نظرات شما بعد از تایید در سایت نشان داده می شود.
۱- در دیدگاه های خود از کلمات زشت یا رکیک استفاده نکنید!
۲- لینک و تبلیغ دیگر سایتها (هر لینکی) در دیدگاه ها، حذف میشود.
۳- لطفا در صورت امکان دیدگاهتان را در بخش مربوطه بنویسید.
۴- از گذاشتن مطالب نامربوط شبیه به جوک، طالع بینی و شعر در دیدگاه ها خودداری کنید.
5- سوالات شخصی از نویسنده یا کاربران فقط با رضایت خودشان پاسخ داده می شود.
در صورت رعایت نکردن موارد بالا حق این را داریم که دیدگاهتان را منتشر نکنیم!
دوستانی که با نام کاربری خود وارد سایت شدند نیازی به وارد کردن ایمیل در بخش نظرات ندارند
و باقی دوستان باید ایمیل خود را وارد کنند تا نظرشان ثبت شود.
برای ثبت نام در سایت از این لینک استفاده کنید.